Online marketingbureau kiezen: 5 tips

Online marketingbureau selecteren: een ware jungle

Je wilt e-mail of social media gaan inzetten om meer klanten binnen te halen, maar je hebt niet de juiste kennis in huis. Geen nood, je bent niet de enige. Gelukkig bestaat er altijd wel een online marketingbureau dat bij jouw specifieke vraagstuk kan helpen. De grote uitdaging ligt alleen in het kiezen van het juiste bureau. De afgelopen jaren zijn de online marketingbureaus namelijk als paddenstoelen uit de grond geschoten, waardoor het op een ware jungle kan lijken. Dus hoe bepaal je nou bij welk bureau je een uitvraag gaat doen? En hoe kun je de verschillende aanbiedingen met elkaar vergelijken? In dit artikel vijf tips die kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze.

1. Zorg voor een heldere marketingbriefing
Als het goed is, heb je helder voor ogen wie je bedrijf is, wat jullie doen, hoe jullie staan ten opzichte van de concurrentie en wat precies je doel is met online marketing. Om straks een goede en bruikbare offerte te ontvangen, is het zaak dat je deze kennis goed overbrengt op het externe bureau. Het begint dus allemaal met een duidelijke briefing. Dit zorgt er niet alleen voor dat het bureau dátgene aanbiedt wat bij jouw wensen past, het helpt je ook de aanbiedingen van de verschillende partijen goed te kunnen vergelijken.

Een goede briefing bestaat sowieso uit de volgende onderdelen:

  1. Doel
  2. Doelgroep(en)
  3. Doelstelling(en)
  4. Budget
  5. Return on Investment (ROI)
  6. Behoefte van de doelgroep
  7. Concurrentie-analyse

2. Gebruik je netwerk
Nu heb je een briefing, maar naar wie ga je die sturen? De meest voor de hand liggende mogelijkheid om bureaus te vinden, is natuurlijk Google. Google is een goede tool om een eerste lijst met mogelijke partijen op te stellen. Bijna ieder bedrijf is tegenwoordig te vinden via Google, maar de uitkomsten van Google zijn zeker niet heilig. Doordat er enorm veel online marketingbedrijven zijn, betekent dit dat je soms urenlang door de resultaten kunt klikken zonder nog maar 10% van alle bedrijven te hebben gezien. Maak daarom naast Google ook gebruik van je netwerk. Kijk bijvoorbeeld eens tussen je LinkedIn-contacten of daar toevallig iemand bij een online marketingbureau werkt. Of vraag op LinkedIn of iemand een bureau kan aanbevelen.

Heb je al een lijst met mogelijke opties samengesteld? Vraag dan je netwerk of iemand ervaring heeft met één of meerdere van deze bedrijven. Want zeg nou zelf: wie hecht er geen waarde aan de mening van een goede bekende? En wat betreft je netwerk, beperk je niet alleen tot LinkedIn. Facebook wordt tegenwoordig ook steeds meer voor zakelijke doeleinden gebruikt.

3. Maak een top-3
Zodra je een lijstje met namen hebt, is het zaak dat je deze terugdringt tot een werkbaar aantal. Het is bijna onmogelijk, en bovendien zonde van je tijd, om tien bedrijven te gaan benaderen en te vragen een voorstel te doen. Om een goede vergelijking te kunnen maken, is het aan te bevelen je tot drie opties te beperken. Drie voorstellen aanvragen en doorlezen is qua tijdsinvestering nog goed te doen. Bovendien kun je met drie opties een betere vergelijking maken dan met slechts twee.

4. Voer persoonlijk gesprekken
Om jezelf tijd te besparen kun je vervolgens alle communicatie rondom de uitvraag per email en per telefoon laten verlopen. Lekker snel en gemakkelijk en je kunt in je eigen tijd reageren. Fout! Zoals het gezegde gaat: een goed begin is het halve werk. En dat geldt ook voor het uitzetten van een online marketingopdracht.

Nodig ieder bureau uit voor een persoonlijke kennismaking, want in een persoonlijk gesprek komt veel meer informatie boven tafel dan jij in een mailtje had kunnen typen. Bovendien is dit het expertisegebied van het online marketingbureau. Zij voeren dit soort gesprekken bijna dagelijks en weten dus precies welke vragen ze moeten stellen om de juiste input te krijgen. De marketingbriefing van stap 1 gebruik je in dit gesprek om een helder beeld te schetsen en het doel van het project duidelijk over te brengen.

Zodra je een offerte hebt ontvangen, kan het handig zijn dit persoonlijk te laten toelichten. Het kan namelijk voorkomen dat je onderdelen van het voorgestelde proces anders interpreteert of dat je bepaald jargon niet goed begrijpt. Door de bureaus om uitleg te vragen kun je dit soort misverstanden ondervangen.

5. Laat niet alleen prijs bepalen
De prijs is uiteraard een belangrijk aspect, maar laat je beslissing er niet volledig van afhangen. Je zult tijdens het project intensief met elkaar gaan samenwerken en bovendien komt het bureau flink wat details over jouw bedrijf te weten. Het is daarom belangrijk dat je het gevoel hebt dat je het bureau kunt vertrouwen. Dat je zeker weet dat gevoelige informatie bij hen in goede handen is.

Gaandeweg de uitvoering van de opdracht kan tevens het gebeuren dat er extra dingen moeten worden gedaan. De strategie of een campagne moet bijvoorbeeld tussentijds worden aangepast. Op dat moment is het fijn wanneer je met een bureau samenwerkt dat hier flexibel mee omgaat. Een bureau dat niet ieder extra uur direct in rekening brengt, waardoor jij voor onverwachte kosten komt te staan. Zorg er daarom voor dat je van tevoren weet hoe met een dergelijke situatie wordt omgegaan en leg afspraken hierover schriftelijk vast.

Conclusie
Het inhuren van een online marketingbureau kan een tijdrovende klus zijn. Maar wanneer je dit goed aanpakt, kan het je een hoop tijd, stress en geld besparen. Niemand wil halverwege de samenwerking moeten stopzetten omdat het bureau jouw wensen en behoeften toch niet goed had begrepen. Kortom: raffel dit proces niet af. Neem er ruim de tijd voor, verzorg een duidelijke briefing, maak persoonlijk kennis en achterhaal de cultuur en werkwijze van het bureau. Nadat je de offertes persoonlijk hebt laten toelichten, neem je uiteindelijk de beslissing met je hoofd, waarbij je je onderbuikgevoel zeker niet negeert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *