Website Optimalisatie

Website optimalisatie: niet alleen een mooi design

U heeft een mooie website of webshop, maar het levert weinig nieuwe klanten op of niet de gewenste omzet. Dit is een herkenbaar probleem waar veel bedrijven mee kampen. Het opzetten van een website lijkt een gemakkelijk proces. Maar vaak steekt er meer achter dan u denkt. Zo vergeten veel ondernemers een doel te bepalen voor hun website. Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat uw website bezoekers aanzet tot het maken van een afspraak? Of wilt u liever dat men direct een bepaald product koopt? Het hebben van een doel is essentieel voor het bouwen van een effectieve website. Daarnaast hebben tal van aspecten invloed op het gedrag van een bezoeker. De locatie of kleur van buttons kunnen al een enorm verschil maken, evenals het anders formuleren van een call-to-action. Ook kan het juiste gebruik van afbeeldingen het surfgedrag wezenlijk beïnvloeden. Onderzoek wijst uit dat er vaker wordt geklikt op een button wanneer daarnaast een afbeelding staat met een persoon die naar de button kijkt. Het proces waarbij een website zó wordt ingericht, dat meer bezoekers converteren, noemen we website optimalisatie. Ook wel conversie optimalisatie genoemd.

Website optimalisatie
Website optimalisatie – het proces

Doorgaans bestaat het proces uit 6 stappen:

  • Probleem analyseren
  • Oplossingen zoeken
  • Prioriteren
  • Ontwerpen
  • Testen
  • Implementeren

Onze aanpak

Na het probleem met u te hebben besproken, gaan we het issue uitgebreid analyseren. We bekijken de customer journey, analyseren daarbij de verschillende contactmomenten met uw klanten en onderzoeken de statistieken van uw website of webshop. Aan de hand van de bevindingen definiëren we mogelijke oplossingen, waarbij we samen met u prioriteiten aanbrengen.

Vervolgens gaan we de ontwerpfase in. In deze fase gaan we delen van de website opnieuw designen. Dit betekent dat we bijvoorbeeld de look & feel van bepaalde webpagina’s aanpassen, bepaalde content wordt herschreven of dat bijvoorbeeld het bestelproces opnieuw wordt ingericht. Door middel van A/B-tests zorgen we ervoor dat de verschillende opties live worden getest onder de bezoekers. Op die manier komen we erachter wat het beste werkt en welke optie de beste conversies genereerd. Uiteindelijk worden de meest succesvolle aanpassingen definitief geïmplementeerd.

Wilt u meer conversie?

Wilt u ook meer conversie uit uw website halen? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.